Pöytä- ja liveroolipelit

Roolipelaaminen on yhteistä tarinankerrontaa, jossa voit eläytyä erilaisiin tilanteisiin mielikuvituksen avulla ja itse päätät, mitä hahmosi tekee. Kaksi keskeisintä versiota roolipelaamisesta ovat pöytäroolipelit ja liveroolipelit eli larpit. Pöytäpeleissä tarina etenee puhuen ja usein noppaa heittäen. Liveroolipeleissä puolestaan näytellään improvisoidusti,
 
Tältä sivulta löydät otoksen Traconin roolipelitarjonnasta. Tarjonta päivittyy conin lähestyessä. Suurin osa mainituista peleistä on aloittelijaystävällisiä – niihin voit osallistua vailla minkäänlaista aiempaa kokemusta roolipelaamisesta. Erityisesti lyhyet, maksimissaan tunnin mittaiset Peliä Pyynnöstä -pelit ovat aloittelijoille sopivia, eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista.
 
Kaikki pöytäroolipelit pidetään Sopraanossa, 2. kerroksessa. Roolipeleihin ja larppeihin voit ilmoittautua tilan ulkopuolelta löytyvältä Roolipelitiskiltä. Kyseiseltä pisteeltä löydät tarkemmat kuvaukset roolipeleistä, kellonajat, pelinjohtajat ja pöydän numerot. Peleihin tulee ilmoittautua viimeistään puoli tuntia ennen pelin alkua. Larppien aikataulut ja tilat löytyvät erikseen ohjelmakartasta. 
 
 

Pöytäpelit 

Peliä Pyynnöstä

Koko conin ajan (ei tosin keskellä yötä). Pöydät 1 ja 2.

Tule tutustumaan roolipelaamiseen lyhyiden (15+ minuuttia) esittelypelien avulla, tai vietä luppohetki lyhyen roolipelin parissa, vaikka et aloittelija olisikaan! Opastamme kiinnostuneita myös pitempien pelien ääreen. Sisäänheittäjät tunnistat vaaleansinisistä käsivarsinauhoista.

 

Cyberpunk 203X

La klo 18-22, pöytä 8

Ydinsodassa tuhoutunut maailma on osittain uudelleenrakennettu. Onnekkaat eloonjääneet menettivät elämänsä sisällön sodassa, joka tuhosi 90 prosenttia maailman infrastruktuurista. Nyt heidän on rakennettava itselleen uusi elämä tässä vaarallisessa ympäristössä, jonka täyttää säteily, uudenlaiset jengit ja ihmisten työpaikkoja pitävät robotit.

Vetäjä: Samu-ville "Samu" Mattila

 

Kaiku käytävillä

Su klo 11-16. Pöytä 7

Kadonnut risteilyalus ilmestyy sumuisena aamuna horisonttiin ja rannikkovartiosto lähtee selvittämään tilannetta. Rähjäinen laiva lipuu hiljaa avomerellä eikä synkissä ikkunoissa näy elonmerkkejä. Sotkuinen kansi tummine läikkineen saa kokeneenkin merimiehen niskakarvat pystyyn. Radiokutsuihin ei tule vastausta, jolloin ryhmä lähetetään helikopterilla alukselle. Saappaat kolahtavat kannelle ja kopteri kaartaa kauemmaksi, joten on aika selvittää mitä risteilyllä tapahtui.

Pelin kesto 4 tuntia. 2-5 pelaajaa, valmiit hahmot.

Vetäjä: Tuomo Nyrhilä

 

Marvel Super Heroes: Smoke and Mirrors

Su klo 12-16. Pöytä 6

Miksi New Yorkin keskusta on sankan sumupilven peitossa? Ja mistä kaikki nämä superrikolliset ovat pöllähtäneet paikalle? Entä liittyvätkö toisella puolen kaupunkia roihuavat tulipalot jotenkin asiaan? Liity Kapteeni Amerikan, Hämähäkkimiehen ja muiden Marvel-sankarien seuraan ratkomaan näitä arvoituksia roolipelipöydän ääressä.

Vetäjä: Mauno Joukamaa

 

Metsän Sydän

Su klo 10-14. Pöytä 5.

Joukko Vaeltajia on matkalla pitkän taipaleen jälkeen kaupunkiin viettämään Kevään Kukkien juhlaa, mutta asiat mutkistuvat hieman heidän saadessaan kuulla kaupungin olevan hädän partaalla. Suuret metsän pedot ovat varastaneet karjaa ja hyökänneet ihmisten kimppuun jo monen viikon ajan ja kaupungin johto ei tiedä mitä asialle olisi tehtävissä. Onnistuvatko Vaeltajat ratkaisemaan tilanteen?

Systeeminä Ryuutama, joka on Studio Ghibli -henkinen japanilainen fantasiaroolipeli luonnosta ja matkustamisesta, missä pelaajat pääsevät vaikuttamaan suoraan sekä omiin hahmoihinsa, että tarinan sisältöön ja maailmaan. Se on mielenkiintoinen sekoitus niin länsimaisia kuin japanilaisiakin elementtejä, ja soveltuu loistavasti sekä aloittelijoille, että kokeneemmille pelaajille, jotka haluavat kokeilla jotain uutta.

Pelin kesto n. 4 tuntia, 3-5 pelaajalle.

Vetäjä: Miku "Stampede" Pesola

 

Oli synkkä ja myrskyinen yö...

La klo 20-24. Pöytä 7.

Vankkureilla matkustaminen ei ole mitään herkkua hyvänkään sään aikana Sylvanian metsissä, mutta myrskyn yllättäessä on hyvä löytää jotain sateensuojaa. Onneksi läheisen kallion laella näkyy kartano josta kajastaa kutsuvaa valoa...
 
Wanhojen kauhuelokuvien inspiroimaa mysteeriä Warhammer Fantasy RPG:n säännöillä. Pelin kesto noin 3-4 tuntia, pelaajien määrä 3-5.
 
Vetäjä: Kari Kujala
 

Pathfinder Society

Koko conin ajan, ei kuitenkaan keskellä yötä.

Kevyitä roolipelejä, joissa roolipelataan tiennäyttäjiä, seikkailija-arkeologeja, noin neljä tuntia kestävissä skenaarioissa. Skenaariot sisältävät tyypillisesti roolipelaamista, taistelua ja tutkimista. Aloittajaystävällistä, Pathfinder ja D&D -sääntötuntemus auttaa, muttei ole pakollista. Tarjolla valmishahmoja tasoilla 1, 4 ja 7. Autamme myös oman hahmon tekemisessä.
 
Tarjolla seuraavat skenut:

Portent's Peril

Su klo 12-16, pöytä 10

Aikana jolloin ennustukset harvemmin toteutuvat, monet Varisiassa pitävät karhikortteja ja niiden ennustuksia korkeassa arvossa. Tiennäyttäjien liittolainen sai lahjaksi karhiluennan. Luennan aikana pöydälle ilmestyi harvinainen kortti ja lupasi välitöntä turmaa. Nyt nämä kamalat ennustukset ovat käymässä toteen, ja tiennäyttäjiä pyydetään pelastamaan liittolaisensa.

Tasoille 1-5, aloittelijaystävällinen.

 

Ward Asunder

La klo 11-15, pöytä 10

Legendaarinen loitsija Hao Jin siirti useita hylättyjä historiallisia paikkoja hänen tasku-ulottuvuusmuseoonsa. Hänen taikavoimillaan oli rajansa, jolloin hän pystyi siirtämään vain osan arkkeologista aarretta. Toinen puolikas temppelistä on Dtang Ma'n viidakoissa ja kerrotaan, että siellä kummittelee. Nyt tiennäyttäjiä lähestyy epätavallinen taho, joka lupailee tutkimattomia historiallisia aarteita hajonneessa Yamatsumin, vuorten jumalan, temppelissä.

Tasoille 3-7, mahdollisuus käyttää valmishahmoa.

 

Captives of Toil

La klo 15-19, pöytä 10

Kaksi vuotta sitten, Tiennäyttäjien Järjestö päätti pidemmän retkensä löytääkseen, valloitaakseen ja tutkiakseen kadonneen taivaskaupungin Jormurdunin. Kun tiennäyttäjät hävittivät kammottavat demonit ja duergarit kaupungista, he luovuttivat kaupungin kääpiöliittolaisilleen, jotka ovat puolustaneet linnoitusta sen jälkeen. Hetki sitten duergar-orjuuttajat tekivät ryöstöretken kaupunkiin ja vangitsivat joitakin Jormurdunin kääpiöitä, jotka ovat nyt kadonneet Synkmaille ja matkalla kammottavaan pääkaupunkiin Hagegrafiin. Vain Tiennäyttäjien Järjestö on kykenevä varustautumaan ja tekemään sankarillisen pelastamisretken valottomiin syvyyksiin, jäljittämään orjakaravaanin ja pelastamaan nämä kääpiöt pahalta kohtaloltaan.

Tasoille 5-9.

 

Consortium Compact

Su klo 10-14,  pöytä 4
Aspis-konsortio maksaa hyvin, mutta vain harvat kestävät heidän salamyhkäisiä menetelmiään kauan. Yksi konsortion agenteista kyllästyi järjestön toimiin ja otti yhteyttä Tiennäyttäjien Järjestöön houkuttelevan tarjouksen kera: auttakaa agenttia poistumaan organisaatiosta ja hän antaa Tiennäyttäjille vuosia sisäpiiritietoa heidän pitkäaikaisen kilpakumppanin toimista. Tiennäyttäjien täytyy kulkea Diobelissa – ylväässä kaupungissa, jota hallitsevat petolliset salakuljettajat – ansaita loikkaajan luottamus ja antaa merkitsevä näpäytys Aspiksille.

Tasoille 1-2, sopii hyvin aloittelijoille.

 
Lisäksi tarjolla Pathfinder Questeja, noin 30-60 minuuttisia seikkailuita, joissa saa hyvän käsityksen pelimaailmasta ja tiennäyttäjien järjestöstä. Questeja voi pelata ensimmäisen tason valmishahmolla tai itsetehdyllä ensimmäisen tason hahmolla. Valmishahmot ja kaikki muu pelaamiseen tarvittava materiaali on lainattavissa pelipöydältä. Näitä tarjolla seuraavista kokonaisuuksista:
 
La klo 11-19 pöydissä 3 ja 4 ja su klo 10-14 pöydässä 3.
 

Silverhex Chronicles

Kun rohkea puoliörkkitutkija Ulisha vihastuttaa aatelisperheen Jokiruhtinaskunnissa, hän ottaa yhteyttä tiennäyttäjiin erikoisella tarjouksella: hän myy teille uniikin ja ikivanhan druidien käyttämän arvoesineen suurella alennuksella saadakseen maksettua palkkion päästään. Kun tiennäyttäjien pääsevät tapaamispaikkaan, Ulisha on jo piilossa. Hän on kuitenkin jättänyt muistikirjan täynnä rahakkaita vinkkejä hyvän arvostuksen nimissä. Voivatko hahmot löytää kadonneet rikkaudet ja saada voimakkaan Hopeaturman ennen kuin palkkamurhaaja löytää heidän ystävänsä?

 

Phantom Phenomena

Oudot ilmiöt ovat piinanneet kaakkois-ustalavilaisia jo vuosikymmeniä ja nämä ilmiöt ovat käyneet voimakkaammaksi ja vaarallisemmiksi joka vuosi. Tohtori Quolurm Sincomaktin Tieteiden koulusta toivoo löytävänsä näiden punaisten salamoiden ja aavemaisten kummitteluiden lähteet ja on löytänyt tiennäyttäjistä pätevät assistantit. Voivatko tiennäyttäjät auttaa professoria selvittämään salaisuuden, joka lepää lyhtyjärven yläpuolella?

 

Honor's Echo

Suuri Taldorin Keisarikunta hallitsi aikoinaan puolta Avistanista, mutta Tasakielinen Valloituksien aikaan se ei pystynyt samanaikaisesti ylläpitämään sotaansa Qadiran ja itsenäisyyttä haluavien kapinallisten kanssa kauemmissa provinsseissa. Kun Taldor ponnisteli hallitakseen murentuvia alueitaan, sen monarkit etsivät syntipukkeja tappioilleen. Näihin syntipukkeihin kuului mainekas sotasankari, Kreivitär Honaria Alcasti. Aatelisuutensa riistämisen jälkeen hänen perheensä selvisi tuntemattomuudessa seitsemänsataa vuotta. Nyt hänen jälkeläisensä Remaio on löytänyt todisteita, jotka saattaisivat palauttaa Alcastin nimen ja hänen esivanhempansa kunnian. Voivatko tiennäyttäjät puhdistaa hänen maineensa ja tuona kunniaa Taldoriin jälleen kerran?

 
Vetäjät: Useita
 

Susi joukossamme  Peruutettu

Jänislauma, jonka joukkoon on soluttautunut susi, ja joka yö, kun jänikset ovat käyneet nukkumaan, susi raatelee yhden kuoliaaksi. Jänikset päättävät teloittaa vuorotellen jokaisen, jota epäillään sudeksi, yhden joka päivä.
Pystytkö selvittämään, kuka on susi, vai joudutko itse suden turkkiin? Saadaanko sudet kiinni vai poimivatko ne jänikset yksi kerrallaan, riippuu täysin pelaajien päätöksistä!

Yksi peli kestää n. 45min-60min, ja mukaan mahtuu n. 15 pelaajaa.

 

Ruusulaakso

La klo 16-20. Pöytä 5.

Romanttinen murhamysteeri 1-4 pelaajalle eristyneessä laaksossa, löyhästi määrittelemättömässä historiallisessa ajassa ja paikassa (kuten sadut yleensäkin). Sisältää myös lievästi yliluonnollisia elementtejä. Eristyneessä vuorilaaksossa on tapahtunut murha ja raiskaus, mutta mikään ei ole niin kuin päältäpäin näyttäisi. Tarina on sovitettu versio Ryūnosuke Akutagawan novellista "Lehdossa".

Ei sääntöjä, ultrakevyt hahmonluonti, pääpaino tarinankerronnassa.

Vetäjä: Sampsa "Taivaansusi" Rydman

 

Ship Escape

La klo 17-19. Pöytä 7.

Aivopähkinöitä, tiimityötä, kestävyyttä - Tätä tarjoaa leikkimielinen Zero Escape -henkinen peliohjelma, jossa tehtävänäsi on ratkaista annetun aikarajan sisällä pino tehtäviä, joiden taso vaihtelee helposta haastavaan. Jotta pelistä saadaan mielenkiintoinen, tulee sinun suorittaa tehtävät yhdessä tuntemattomien tiimikavereidesi kanssa ilman internettiä. Yhdeksän osallistujaa otetaan mukaan peliin.

“Kuvittele olevasi tuntemattoman risteilyaluksen viimeisellä matkalla, jossa kaikki on aluksi erittäin ihanaa ja kliseisen rauhallista menoa kunnes kesken matkan sattuu jotain perin kummallista: Kaksi miehistön jäsentä päättävät pistää viimeiseen matkaan mukaan hieman jännitystä: He ovat kaapanneet laivan miehistön, tukkineet laivan vedenpoistoputket tappiin saakka sekä virittäneet pommin laivan kellarikerrokseen, jonne yhdeksän epäonnekkaan panttivangin joukko on joutunut. Tehtävänänne on purkaa tämä pommi annetussa ajassa tiimityön avulla tai muuten laivassa poksahtaa. Muistakaa myös, että koska laivan vedenpoistoputket on tukittu, kellarikerros täyttyy hiljalleen vedellä painaen laivaa meren syvyyksiin.”

Vetäjät: Toni "Jefre Akemire" Jefremoff ja Rudi “GFGriever” Rutanen

 

Unohtuneet

La klo 17-23. Pöytä 9.

Tasaisesti piippaava ääni tikittää sydämesi sykkeen tahdissa. Herätessäsi silmiisi sattuu ja sinulta kestää tovi tottuessasi huoneen hämäryyteen. Pian huomaat, ettet ole yksin, mutta et tunnista heitä. Miettiessäsi, missä olet ja keitä muut ovat, yksi kysymys nousee esiin ylitse muiden: kuka minä olen?
 
Savage Worlds -sääntösysteemillä pelattava kauhumysteeri paneutuu syvälle mielen syövereihin. Pelaajien tehtävänä on selvittää, mitä heille on tapahtunut ja keitä he ovat. Pelin kesto on noin 4-6 tuntia. Valmiit hahmot, 3-5 pelaajaa.
 
Vetäjä: Anni Salminen
 

Tuikkivan Tähden Seurakunta PERUUTETTU

Yhdistettynä Cthulhu-mythosta ja esoteerista kristinuskoa.Sääntöjärjestelmänä Call of Cthulhun Suomi-versio. 4h, valmishahmot, aloittelijaystävällinen, joskin Cthulhu vaatii yleensä aina uhrinsa. Ensin tutkitaan perusteellisesti, sitten katsotaan onko pakko myös hutkia.

Vetäjä: Unto Koskinen

 

Verta ja ukkosta

La klo 15-20. Pöytä 6.

13th Age -roolipelin tutustumisseikkailu. Aloittelevat seikkailijat matkaavat viestinviejinä velhojen tornille metsän siimeksessä vain joutuakseen keskelle suurten voimien välistä valtapeliä. Luvassa on kiperiä vaaratilanteita, korkkiruuvin kieroja konnia ja tietysti lohikäärmeitä. Peli sopii hyvin niin vasta-alkajille kuin kokeneillekin ropeltajille. Pelisysteemiä ei tarvitse tuntea etukäteen. 4-5 pelaajaa ja arviolta saman verran tunteja.

Vetäjä: Sakari "Sakri" Lahti

 

Viisikko ja majakan arvoitus

La klo 11-15. Pöytä 7.

Viisikko on jälleen koossa kesälomalla. Illan eväsretkellä Paul huomaa majakalla outoa liikettä, ja lapset pääsevät jälleen uusiin seikkailuihin.
Pelaajia: 3-5, viides saa pelata koiraa. Käytössä mahdollisesti jokin kevyt systeemi, mutta välttämättä ei. Peli on hahmovetoista seikkailua. Kieli suomi. Sopii aloittelijoille. Kesto 3-4 h.
Huom. Omat eväät mukaan yhteiseen eväskoriin!!

Vetäjä: Tiiti Kellomäki

 

Where Is Margesh Blackblood?

La klo 11-16. Pöytä 8.

Kun ryhmänne palaa sotapalveluksesta kotikyläänsä, huomaatte pian, että Margesh Mustavereksi itseään kutsuva rosvopäällikkö on terrorisoinut aluetta. Hän on lahjonut muutamat kylän vartijoista omalle puolelleen. Vanha sheriffi ei enää tiedä mitä tehdä. Kylä on koonnut kasaan rahaa, minkä maksaisi mielellään sodasta palaaville, jos he hoitaisivat ongelman...

Where is Margesh Blackblood? on tutkimista, roolipelaamista ja hutkimista sisältävä skenu, minkä vedän erittäin yksinkertaisella Dungeons & Dragonsiin pohjautuvalla The Black Hack säännöillä.
 
Jos rohkeat veteraanit selvittämät tämän seikkailun nopeasti, lähistöltä on vielä löytynyt vanhan unohdetun jumalan temppeli, ahneuden temppeli. Margesh joukkoineen on rällännyt kaupungin rahoja, ehkä tuolta löytyisi aarteita korvaamaan menetyksiä...

Vetäjä: Daniel "Thaumiel Nerub" Neffling

 

Larpit

Perinnönjako Redux

La klo 22-> Duetto 2.

Perinnönjako-sarja jatkuu edelleen. Spector's on ulottuvuuksien välinen kapakka, missä eri maailmojen olennot (vampyyrit, ihmissudet, keijut, enkelit, demonit jne) kohtaavat neutraalilla maaperällä. Periaatteessa kaiken pitäisi sujua rauhallisesti, mutta kapakasta on tullut vuosien saatossa juonittelujen, salamurhien, romanssien, suurten voittojen ja suurten tappioiden näyttämö. 
 
Olit sitten kanta-asiakas tai uusi tulija, tervetuloa kokemaan mielenkiintoinen ilta vieraassa paikassa.

Pelaajamäärä: 10-22. Pelin kesto: 4h

Vetäjät: Tero "Daider" Tikkanen ja Salla Väkeväinen

 

 

 
 
 
 
 
LenzishopTanPARASäätöyhteisö B2 ryAicon – aasialaiseen musiikkiin ja muotiin keskittyvä kaksipäiväinen tapahtuma Hämeenlinnan Verkatehtaalla 8.-9.10.2016Conikuvat.fi